Dag na de première

(de premiére)

Premiere (2)
 
De dag na de avond ervoor. In De Schellensfabriek is het een rommeltje. Van die plastic champagneglaasjes liggen door de kleedruimte. Lege bekertjes en stukgelezen (?) flyers sieren de bar. Posters zijn verregend. Zo lieten we het gisteren achter.

Nu is iedereen thuis. Ontspannen. Rommelen. Teksten nog eens doornemen. Oliebollen regelen voor het ontvangst. Dat soort dingetjes. Vanmiddag starten we weer op. Opruimen en een enkele scène nog eens doorspreken.

(het gevecht)

Gevecht (2) 


De kaartverkoop loopt na een traag begin nu goed. Iedereen die nog komen wil: bestel je kaartje nu via www.plazafutura.nl. Of kom kijken op een van de festivals. Voor wie in Eindhoven met de auto komt: plan ook wat tijd in om een plekje te zoeken. Het is vanavond koopavond en dus druk op de parkeerplaatsen!

(foto’s Paul Beekhuis)

Posted by Eindhovens Dagblad on juli 15, 2011 at 01:34 nm | Permalink | Reacties (0)

Het was superfijn!!!

 

 Op de valreep een korte vreugdekreet. het was superfijn!!!

tot morgen!

Posted by Eindhovens Dagblad on juli 14, 2011 at 10:17 nm | Permalink | Reacties (0)

Joepie!

Joepie! We gaan bijna beginnen.

De eerste mensen komen binnen en zoeken een kopje koffie bij de bar of een bankje in de binnenkomsthal in De Schellensfabriek. Joepie!

Posted by Eindhovens Dagblad on juli 14, 2011 at 09:20 nm | Permalink | Reacties (0)

Getekend voor Bokkenvet


Fototatoo_recht Vanavond is het zover: de eerste voorstelling van Bokkenvet in De Schellensfabriek. Gisterenavond was de laatste doorloop. Heel laat op de avond. Later dan gepland, maar Gerrit Dragt alias Ricardo moest eerst nog een tatoeage laten zetten. Nee, geen echte, maar wel een indrukwekkende. En die moest lang drogen. Erg lang. Uiteindelijk zat ie in een auto met alle blowers aan omdat iedereen het wachten wel beu was. Maar hij staat erop, de tatoeage!

Na die vertraging was het dan eindelijk tijd voor de laatste doorloop. Het hele stuk achter elkaar. En het was goed. Sommige stukjes mogen nog iets sneller. Daar werken we vanmiddag nog even aan. Maar het was gewoon goed.

Mensen, alle reden dus om te komen. Er zijn nog kaarten, dus kom gewoon naar Bokkenvet in De Schellensfabriek (Bleekweg 7) in Eindhoven. Om 20.30 gaan we van start.

Posted by Eindhovens Dagblad on juli 14, 2011 at 03:46 nm | Permalink | Reacties (0)

De Afslag en Bokkenvetadrenaline

DeAfslag_Logo Kijk dat is goed gepland (al zeg ik het zelf): de flyers van De Afslag zijn klaar. Kunnen de Bokkenvet-bezoekers meteen een flyer meenemen. De Afslag is een jaarlijkse presentatie van Afslag Eindhoven. We organiseren het dit jaar samen met Plaza Futura, in Plaza Futura. Op 17 september. Met een sneak preview van de komende voorstellingen, want daar zijn we ondanks alle Bokkenvetadrenaline alweer volle bak mee bezig.

De Goeie, de Slechte en de Dove

In december en januari staat de voorstelling De Goeie, de Slechte en de Dove in diverse zalen. In het najaar van 2012 spelen we Arend. En er zijn ook al diverse plannen voor wat daarna komt. Zo moet je werken als theatergezelschap: steeds een paar jaar vooruitkijken, plannen maken, en dan heel hard werken en hopen dat het ook allemaal echt uitgevoerd kan worden.

Op De Afslag trouwens ook een presentatie van dansgezelschap T.R.A.S.H., met wie we een samenwerking zijn aangegaan. En een debat over het huidige theaterklimaat.

Kaartverkoop

Maar eerst dus Bokkenvet. Goede nieuws is dat de artistieke club fijn aan het werken is. Het wordt beter en scherper en strakker en sneller. Daar worden we blij van! Helaas loopt het niet storm met de kaartverkoop (die overigens via Plaza Futura loopt). Waarom? Geen idee. Misschien zat het goede weer in de weg, dat is nu dus opgelost. Beter in een fijne hal met een goede voorstelling dan in de regen op het terras.  Hopelijk denken meer mensen er zo over!

 

Posted by Eindhovens Dagblad on juli 13, 2011 at 12:59 nm | Permalink | Reacties (0)

Kunstbende op bezoek!

Hoog bezoek op De Schellensfabriek: zes finalisten van de Kunstbende Brabant. Ze mogen een kijkje achter de schermen nemen bij een professioneel gezelschap, Afslag Eindhoven dus.
Deze middag keken ze naar de repetitie, aten ze oliebollen en konden ze alles wat ze wilden weten over theater maken vragen aan Yvonne Beukering, die samen met regisseur Gerrie Fiers de artistieke leiding van Afslag Eindhoven vormt.

Hese stem

Het plan was dat ze deze avond ook nog een doorloop zouden bekijken. Maar helaas spelen we vandaag toch maar niet de hele voorstelling achter elkaar. Martijn Crins (hij speelt Ronny) heeft namelijk last van zijn stem. Hij moet ook nogal eens gas geven in de voorstelling. Om zijn stem wat rust te geven, besluit Gerrie het vandaag anders aan te pakken. Geen echte doorloop dus, maar wel lopen we alle opeenvolgende scènes door en bekijken licht, geluid, op- en afgangen.

Gastblokbokkenvet  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Charlotte de Moel als Patricia voor de omgebouwde oliebollenkraam

 

Gastbloggbokkenvet

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Een angstaanjagende Ricardo (Gerrit Dragt) voor de kraam. Erin staan Ronny (Martijn Crins) en Patricia.

 

Posted by Eindhovens Dagblad on juli 12, 2011 at 09:49 nm | Permalink | Reacties (0)

Een andere Dirk en nog veel meer anders

Gisteravond was de eerste echt doorloop van de nieuwe versie van Bokkenvet. De afgelopen weken heeft regisseur Gerrie Fiers scène voor scène gerepeteerd met de acteurs. Nu bekeken we het allemaal achter elkaar. Verspreid op de tribune die die dag was opgebouwd, zaten we met een aantal mensen die bij de voorstelling zijn betrokken. Iemand van productie, de licht- en de decorontwerper, en ook Rogier Schippers die het stuk schreef was aanwezig. Hij speelde in december, toen Bokkenvet op Strijp te zien was, ook mee, als Dirk. Maar nu speelt Jur van der Lecq de rol. Een heel andere Dirk!

Het was best spannend. Sinds de speelperiode in december is er heel wat veranderd in het stuk. Om het nog scherper te krijgen, zijn sommige scènes geschrapt, andere nieuw bijgeschreven. We hebben dus een andere Dirk. Maar ook andere confrontaties, ander licht, een nog beter decor.

Verkooppraatje

Het was hartstikke goed. En dat is geen verkooppraatje. Leuk is dat de hele locatie wordt gebruikt; zie je bijvoorbeeld ineens Dirk achter het raam opduiken. We moesten soms hardop lachen, dat lijkt me een goed teken. Favoriete scène: die waarin Ricardo zijn broer Ronny met een grote grijns zit uit te lachen terwijl die zich in allerlei bochten wringt terwijl hij z’n pa aan de telefoon heeft.

Na afloop besprak Gerrie met de acteurs en een aantal betrokkenen het stuk. Wat er nog anders moest. Was er nog iets onduidelijk? De stemming was zeker positief! En met de opmerkingen is Gerrie vandaag weer aan de slag gegaan.

 

Posted by Eindhovens Dagblad on juli 12, 2011 at 08:08 nm | Permalink | Reacties (0)

Cultuur steunen? Naar het theater!

Vanaf donderdag 14 juli spelen we met Afslag Eindhoven de vernieuwde zomerversie van de voorstelling Bokkenvet. Vier avonden rauw en sprankelend locatietheater in hartje Eindhoven. En daarna op tour. Met het vooruitzicht op een zomertoer langs festivals. Superleuk en Superspannend natuurlijk. Maar het is niet het enige wat ons als theatergezelschap de laatste tijd bezighoudt.

Onrust

Donkere wolken trekken amen boven de cultuursector. De verhoogde btw is nu al zichtbaar in de ticketprijs. De aangekondigde bezuinigingen op cultuur zullen er verder hard inhakken en veel kapot maken.
Ook als Afslag Eindhoven krijgen we er waarschijnlijk mee te maken. Het gezelschap dat we afgelopen jaren opbouwden met heel veel hard werken, wordt daarmee bedreigd. Er is dus nogal wat onrust. We moeten nog meer dan we nu al doen zoeken naar een nieuw ‘business model’, naar een nieuwe toekomst. En we zien ook veel kansen. Mooie artistieke kansen bovendien. Kansen om te groeien en tegelijkertijd heel erg onszelf blijven. Doen wat we het beste kunnen: theater maken voor iedereen.

De laatste tijd zijn er veel protesten geweest, zoals De Mars der Beschaving. Ook Afslag Eindhoven was daarbij. Maar wie de cultuur een warm hart toedraagt, kan dit op veel manieren laten zien. Een daarvan is nog erg prettig ook: ga naar musea, doe mee en … bezoek het theater. En dan het liefst natuurlijk onze voorstelling Bokkenvet!

Bokkenvet

Vanaf donderdag gaan we er weer voor: Bokkenvet! Deze voorstelling draait om twee broers en hun oliebollenkraam. Die kraam staat de laatste weken al opgesteld in De Schellensfabriek, waar ook de voorstellingen zullen zijn. 
Bokkenvet speelde eerder al in december in een oude fabriekshal op Strijp. In de tussenliggende maanden is de tekst aangescherpt, het decor verbeterd en het licht veranderd. We hebben er zin in!

 

 

Posted by Eindhovens Dagblad on juli 11, 2011 at 12:55 nm | Permalink | Reacties (0)