« juni 2011 | Hoofdmenu | augustus 2011 »

31 juli: van Harhorin naar Ulaanbaatar

Gasthuis Er is ons, volgens de kaart asfalt beloofd en dat hebben we ook gekregen! We zijn om 7.30 uur vertrokken zodat we vroeg in de middag in Ulaanbaatar zouden zijn. We zijn iets over 15.00 uur (lokale tijd) aangekomen in ons gasthuis Oase. We vertrokken met een vrijwel onbewokte lucht en 11,5 graden en het zou oplopen tot ongeveer 25 graden.

Truckstop Het is een verademing om op een geasfalteerde weg te rijden, want zonder asfalt sta je bijna stil. Er zitten her en der nog wel gaten in de weg maar deze mogen geen naam hebben. De betere infrastructuur veroorzaakt een stuk meer verkeer, zowel auto’s als vrachtwagens (nog minimaal) en meerdere pleisterplaatsen voor automobilisten en truckers. Naast een betere weg worden zowel de plaatsen als de touristische attracties en accomodaties beter en in het Engels aangegeven. Dit zou aan de westzijde van Mongolië ook wel handig zijn geweest.

Saai landschap Het landschap is nog vlakker geworden en is in vergelijking tot het westen saai. Ook zal het te maken hebben dat we met een behoorlijke gang (tussen de 80 en 100 per uur) door het landschap razen.

Industrieel Ulaanbaatar komt spontaan in beeld en het oogt industrieel en er hangt smog boven de stad. Wat wij hebben begrepen woont de helft van de bevolking in de hoofdstad (vertaling: rode held) en het verkeer is hier nog erger dan in Rusland. Het is hier gewoon een circus: niemand trekt zich van enige verkeersregel aan en ze gebruiken beide kanten op de hele rijbaan. Ze rijden dus zowel op de Engelse als Nederlandse manier door elkaar, erg leuk. We gaan dan ook morgen met de bus of taxi de stad in.

Bewaking Nadat we aankwamen zijn een aantal naar een zwarte markt gegaan. Anderen namen een douche en Arie en Steven (eigenlijk met verslag) zijn de auto op orde aan het brengen. Alles is door elkaar gehusseld en we gaan morgen Ulaambaatar bekijken. Het gasthuis Oase is aan de rand van de stad en heeft een afgesloten terrein. Dit schijnt nodig te zijn omdat niet iedereen weet van wie alle spullen zijn en deze dus gestolen/meengenomen kunnen worden (bewaakt terrein met uitkijkpost op 4 meter hoogte bij ingang). Vanavond eten we rijst met kip in wijnsaus.

Posted by Eindhovens Dagblad on juli 31, 2011 at 11:58 vm | Permalink | Reacties (0)

30 juli: van Tariat naar Harhorin

Lokaal tafereel
Gisteren hadden we in een gertent willen slapen maar dat is helaas mislukt. Twee van de vier hebben wild gekampeerd aan het meer (Terhiyn Tsagaan nuur) en de ander twee (waaronder Arie en Steven) hebben een pension genomen. De kamers hadden alleen bedden en geen toilet, geen water en geen douche. Steven en Piet hebben uiteindelijk wel een douche gevonden bij een particulier waar tegen betaling de douche ter beschikking werd gesteld.

Bij het vertrek op 2.070 meter was het 11,5 graden en het zou de hele dag prachtig weer blijven waarbij er een maximale temperatuur van 26 graden werd bereikt. Wat ons opvalt aan de temperatuur is dat deze niet extreem hoog is, het is zelfs zo nu en dan fris. Het zal zeker met de hoge ligging van Mongolië te maken hebben.

Lokale infrastructuur Vandaag hebben we over hele stukken asfalt gereden. Ze zijn hier en daar druk bezig met het verbeteren van de infrastructuur. Als wethouder van verkeer (Steven) in Eersel heb ik met grote verwondering gekeken naar de wegomleggingen en hoe één en ander is aangegeven. De wegomleggingen mogen de automobilisten zelf uitzoeken. Door berm en weiland, maakt niet uit waar. En het aangeven is minimaal. De stukken waar niet gereden mag worden, zijn afgezet met hopen zand en stenen.

Landschap Uiteindelijk hebben we op een clandestien stuk weg gereden en kwamen Arie en Steven vast te zitten. Steven zette de BMW op het chassis op een hoop zand en Arie reed hem eraf en erover (helaas geen foto’s van). Met deze laaste actie hebben alle auto’s wat gehad. Het is dan ook niet aan te bevelen om helemaal alleen naar Beijing te rijden; je kunt elkaars hulp altijd wel gebruiken. Als we Totsterleg binnenrijden (toch een redelijke plaats) blijkt de lokale plaatselijke infrastructuur niet echt op orde. Het lijkt dat ze de inrichting van de wegen in het buitengebied binnen de bebouwde kom even iets slechter hebben geëvenaard. We wilden ook tanken in deze plaats, maar het blijkt dat ze al meer dan een dag geen stroom meer hadden. Daarop zijn we doorgereden en in de twee opeenvolgde plaatsen hadden hetzelfde probleem. De overheid heeft hier nog een aantal taken te realiseren.

Klooster Om 16.00 uur waren we in Harhorin (de vroegere hoofdstad van Mongolië) en hebben we meteen een gerkamp opgezocht. Hierna bezoeken we een boedistisch klooster uit ongeveer 1200. Toen gingen we weer richting onze gertent en vonden we een restaurant voor het avondeten.

Posted by Eindhovens Dagblad on juli 30, 2011 at 03:44 nm | Permalink | Reacties (0)

Van Telmen nuur naar Tariat

We hebben op 1800 meter hoog bij een meer (Telmen nuur) geslapen, de hemel is hier zo helder dat je letterlijk de verste sterren kunt zien. Twee van de vier auto’s hebben aan het water de tent opgezet, Arie, Steven, Piet en zijn Russische vriendin zijn  500 meter van de waterkant afgebleven, het is hier behoorlijk koud in de nacht (tegen vorstgrens). Toen we om 7.15 uur wegreden was het 6,5 graden en de hemel was bijna blauw, het heeft gedurende de dag een heel klein beetje geregend en is maximaal 24 graden geweest.

Snelweg Gisteravond is besloten dat Ilja de route bepaald, dit werd ook een beetje ingegeven door het feit dat we, tot nu toe alleen maar hele slechte wegen hebben gereden. Er was een hele discussie over rode, gele, groene wegen, voorzien van wel of geen stippellijn en Piet heeft toen het stokje overgedragen aan Ilja. Nu de werkelijkheid: de weg werd niet beter maar slechter tot aan Ih-Uul, nu rijd Piet weer stilzwijgend voorop.

Na Ih-Uul is er voor het eerst zichtbaar een weg (foto rechts)aangelegd, echter de weg is aangelegd met gravel en voelt aan als een wasbord met heel veel diepe gaten, gelukkig zijn de oude zandpaden nog niet allemaal opgeruimd en als we de kans krijgen nemen we deze, rijd een stuk soepeler (snelheid maakt niet uit, deze blijft rond de 25 kilometer per uur hangen).  De enige conclusie die Steven en Piet trekken dat alle kaarten verschillende zijn, zelfs van dezelfde uitgever ( verschillende uitgaven), een goede kartograaf kan hier heel veel geld verdienen, tenminste als de toerist er voor gaat betalen.

Landschap Het landschap (foto rechts) is gedurende de dag veranderd, het is van hoogvlakte naar heuvelachtig gegaan, we hebben hoogteverschillen gehad van 1400 meter, tussen de 1100 naar 2500 meter, het blijft een adembenemend landschap.

Verhuizing Naar alle waarschijnlijkheid vinden de Mongolen dat ook, we hebben vandaag heel veel vrachtwagens gezien met de bekende Ger tenten erop, het lijkt wel een nationale sport verhuizen (foto links)  of zal het te maken hebben met de nationale feestdag van een aantal dagen geleden.

We zijn nu 9000 kilomter onderweg en we zitten op driekwart van het aantal kilometers, de sponsoren die nog niet betaald hebben kunnen hun geld overmaken, wij gaan het redden. Naast de lol en ervaring die wij opdoen hopen wij zowel een Mongools als Chinees weeshuis te helpen, het finale eindbedrag zal in Nederland bekend worden gemaakt, eveneens de verdeling over de goede doelen.

We zijn vanavond aangekomen in Tariat, hier hebben we wederom een Gerkamp gevonden. Na twee dagen wildkamperen zijn we met ons allen toe aan een douche. Het is wederom een lange dag geweest, weer bijna het klokje rond.

Posted by Eindhovens Dagblad on juli 29, 2011 at 04:31 nm | Permalink | Reacties (0)

Van voor Tes naar Nömrög

00086 a tenten Gisteren hebben we een kleine 80 kilometer buiten Tes onze tenten opgezet, we waren redelijk spontaan gestopt en we stonden ergens op de hoogvlakte. We hebben vroeg de tent nat van de dauw opgebroken, deze keer hebben we een vroege start gemaakt, om 5.30 uur opgestaan en om 7.00 uur zijn we gaan rijden. Om 10.45 uur hadden we al 100 kilometer gereden, in vergelijking tot de eerdere dagen een zeer goed gemiddelde.

Hoe verder we Mongolie inrijden lijken de wegen beter te worden, volgens Arie is dat maar beperkt zo, volgens hem wennen we aan de slechte wegen en kunnen we er steeds beter mee overweg. Wel moet gezegd worden dat we minder keienpaden hebben en het zand nu meer overheerst. 

Toen we Tes binnenreden zijn we meteen op zoek gegaan naar een tankstation om zowel diesel als benzine te tanken. Dit bleek gelukkig geen probleem te zijn, beide soorten waren er maar wel duurden dan bij de eerste keer tanken, transport naar een afgelegen lokatie moet immers betaald worden. Alle auto’s zijn in dit landschap wat minder zuinig, onze BMW is van ruim 1 op 12 naar 1 op 9 gegaan.

00086 c buurtsuper Als we het volgende dorp Bayantes binnenrijden, rond 13.00 uur, gaan we eerst eten. Al gauw komen dorpsbewoners ons bezoeken en wij proberen contact te maken om te vragen of er een supermarkt is, echter het blijft lastig om elkaar iets duidelijk te maken, we spreken elkaars taal niet en niemand aan de Mongoolse zijde spreekt Engels. Na wat handen en voetentaal  lijken ze ons te begrijpen en ze brengen ons naar een ouderwetse buurtsupermarkt waar we onder andere brood hebben gekocht.

Het landschap is vrijwel de hele dag redelijk vlak, wel zijn we van ongeveer 1200 meter naar 1900 meter gestegen. Het landschap blijft wijds en we komen onderweg weer allerlei wild tegen (uiteraard naast het gebruikelijke vee).  We hebben uiteindelijk tot ongeveer 19.00 doorgereden en daarmee de klok rond. Wel zitten we weer aardig op ons reisschema, slechts enkele kilometrs af van de het coordinatiepunt wat er in Nederland was geprikt.

00086 d weg en vergezicht

Posted by Eindhovens Dagblad on juli 28, 2011 at 03:56 nm | Permalink | Reacties (0)

Van Ölgiy offroad naar Ulaangom

00087 c ger We waren de enige gasten bij onze Gers, het slapen in een grote ronde tent (foto links) was een aparte ervaring. Het is weer koud geweest, echter hebben daar gelukkig niets van gemerkt.  We hebben op 1710 meter geslapen en bij het vertrek om iets over 8.00 uur was het 16,5 graden.


We zijn het dorp uitgereden en hebben vrijwel meteen een zandpad de bergen in genomen. Het zou een bijzondere offroad ervaring worden van maar liefst 13 uur.




Bij het uitrijden van het dorp is goed te zien dat er geen vuilophaaldienst is, er ligt her en der heel wat rommel en met name kapotgegooid glaswerk (flessen) is aanzienlijk.  Dat is dan ook het enige storende in het landschap. We hadden een lunchplek bij het Üüreg muur (meer) geprikt (N50:03:518, E90:59:005) en zijn daar met volle moed naar toe vertrokken. Al  vrij snel kwamen we er achter dat 150 kilometer offroad in 5 uur (lunch om 13.00 uur) een beetje te optimistisch zou zijn. Uiteindelijk hebben we wel gegeten bij een meer (Achit muur) maar die was maar 63 kilometer van ons startpunt verwijderd.


00087 b  landschap 2 Na de lunch zijn we vertrokken en naarmate we verder kwamen werd de weg steeds slechter en slechter, wat overigens volledig werd gecompenseerd door het mooie landschap (foto rechts). We hebben langs verschillende riviertjes gereden en deze zijn als een Oase in het landschap. Hier zijn bomen en struiken te vinden en er zijn hier volop wilde dieren, naast de vrij loslopende koeien, geiten, schapen, paarden en kamelen.


Naast de oases aan leven hebben de rotsformaties en heuvels allemaal verschillende kleuren en de hoogvlakten (tussen de 1500 en 2600 meter) zijn voorzien van gras en pollen (toendra).


Uiteindelijk hebben we 250 kilometer afgelegd, waarvan 215 kilometer offroad, hier hebben we een goede 12,5 uur over gedaan, we hebben slechts een half uurtje gegeten maar wel veelvuldig gestopt om foto’s te nemen, met ons allen meer dan 500 foto’s.


00087 a landschap Gedurende het offroad rijden ben je volledig van de buitenwereld afgesloten, gelukkig is er niets fout gegaan, we hebben niet vastgezeten en niets is er kapot gegaan. Na onze ervaring van vandaag hebben we wel besloten om de reguliere verbindingsroutes (eveneens offroad) te nemen, we hebben een kleine 1600 kilometer in 5 dagen af te leggen naar Ulaanbaatar.


Voor dat we gingen slapen hebben we  gelukkig diesel kunnen tanken. Het is gewoon verkrijgbaar maar is een stuk duurder dan benzine (25%).
 

Posted by Eindhovens Dagblad on juli 26, 2011 at 08:03 nm | Permalink | Reacties (0)

Van Rusland naar Mongolie, onze eerste stop Ölgiy

00088 b uitzicht op ijs Steven Kraaijeveld en Arie Koolwijk zijn op 9 juli vanuit Nederland vertrokken naar Peking. Op 24 juli staan ze aan de grens van Rusland met Mongolie. Op 4 augustus staan ze aan de grens van Mongolie en China. Dit blog gaat over het reizen  door Mongolie.

De laaste dag in Rusland hebben Arie en Steven hun vuurdoop gehad; ze moesten op de vooravond hun tent opzetten en wel op 2 kilometer van de Russiche grenspost.  Het was een zeer koude nacht, het heeft zelfs gevroren.  We zijn om 6.40 uur opgestaan om zeker van te zijn dat we om 9.00 uur bij de opening van de grens aanwezig te kunnen zijn.



Op weg naar de Mongoolse grens zijn we naar een hoogte van 2130 meter gereden, het is bijzonder om mee te maken dat er 5 controles nodig zijn om Rusland uit te mogen. Aan de Mongoolse grens doen ze niet voor minder en daar zijn ook 5 controles, in alle gevallen willen ze onze paspoorten en kentekenbewijzen zien. De bagage is bijna niet gecontroleerd en aan beide zijden waren ze meer geintresseerd in onze route en bestemming dan wat we bij ons hadden.

00088 a weg in mongolie Het is leuk om te melden dat we bij de doorgang van de Mongoolse grens op 4 kilometer na 8000 kilometer gereden hebben.  De totale doorgang was ruim 4 uur en de laatste actie aan de grens was het kopen van een autoverzekering, welke verplicht is.  Hier hebben we ook gegeten en onze laatste roebels omgewisseld voor tugrug.

Het verschil in landschap tussen Rusland en Mongolie is uiteraard minimaal maar het blijft adembenemend, er zijn mooie vergezichten waar je kilometers ver kunt kijken. We hebben tot ruim 2600 meter hoogte offroad gereden waar we konden genieten van het uitzicht. Deze offroad ervaring kun je nog maar op weinig plekken in de wereld en één van deze plaatsen is Mongolie. 

Het is dan ook de vraag tot wanneer dat dit mogelijk is, we zagen dat er druk gewerkt wordt aan een asfaltweg van de grens tot diep het binnenland in. Sterker op het einde van de eerste dag was er een superdeluxe asfaltweg (laatste 30 van de 200 kilometer) naar Ölgiy.

00088 c vergezicht Aan het einde van de dag hebben we onderdak gevonden in een Ger waar we ook een Yak stoofpot met rijst hebben gegeten, iedereen vond het lekker. Onze tugrug is bij de Ger nog niet van pas gekomen want ze willen dollars, wel hebben we nog boodschappen gedaan (betaald met tugrug) en verwachten het bij het tanken ook nog nodig te hebben. Het eventuele tekort aan diesel hebben we nog niet mogen ervaren, we moeten allemaal (3 van de 4 auto’s hebben diesel) nog tanken.

Posted by Eindhovens Dagblad on juli 25, 2011 at 05:12 nm | Permalink | Reacties (0)

Karakterstrijd

4P7220087 4P7220099 Ik mag weer eens trots zijn op mezelf! Ik heb alles gegeven om de Vierdaagse vandaag uit te lopen. En dan ligt aan het eindpunt dat geweldige kruis op jou te wachten in een doosje. Eigenlijk gaan heel veel wandelaars ’op hun wenkbrauwen’ naar de finish. Dat is ook logisch.. Op de laatste dag komen alle pijn en vermoeidheid van de afgelopen dagen eruit en dus moeten de deelnemers schuifelend, strompelend of met een wandelstok naar de medaille.

Maar het is het allemaal waard. Het blijft een uniek festijn. Vandaag was iedereen natuurlijk in een lollige bui. De wandelmissie zat er bijna op. De prijzen met bijbehorende gladiolen lonkten. Ik heb daar dus maar misbruik van gemaakt en hier en daar om gekke gezichten gevraagd. Geen punt. In de Vierdaagse kent de loper geen schaamte. De plas- en andere momenten gebeuren in een weiland of achter een boom. Dat moet je thuis eens doen! Een gekke bek trekken stelt dan niets voor.

4P7220110 4P7220089 Vlak voor Cuijk kwam ik nog even oog in oog met de whiskydrinkende gabber van Kuifje. Ik heb een zwak voor die taaie journalist. Een goed voorbeeld voor ons vak. Na die ontmoeting schoof ik de pontonbrug over en barstte de lol los tot bij de burgemeester van Nijmegen. Nadat ik hem een hand had geschud en ik een paar gladiolen in mijn knuisten gedrukt kreeg, vertelde ik hem van mijn winst op hem bij het groot dictee. Hij was verrast, reageerde met een ontwijkende reactie dat dit ligt aan het aantal fouten in het opstel. Dat wist ik natuurlijk ook wel. Ik bedank hem voor het wandelfeest, haal mijn kruis, kruip op mijn minifiets en ga eens lekker onderuit. Voor even dan.

Posted by Eindhovens Dagblad on juli 22, 2011 at 07:55 nm | Permalink | Reacties (0)

Een Belgische verrassing

4P7210086 Vandaag waren de zeven heuvelen de klos. Ik was nog maar net onderweg of een volgende blessure kondigde zich aan. Gisteravond had ik al wat pijn aan de linkerhiel gevoeld. Het rechterscheenbeen had zich gelukkig wel hersteld. Ik weet niet hoe, maar ik voelde gewoon niets meer. Ik was dus blij, maar dat duurde maar even. De hiel begon na een paar kilometer te vervelen. Het spookte meteen door mijn hoofd dat ik morgenvroeg op de lijst van de uitvallers zou staan. Ik vermande me en beet door.

4P7210082 Bij de tweede rust bedacht ik wat ik aan die hiel kon doen. Ik zag zo gauw geen ‘voetoloog’. Dan maar intapen dacht ik. Kan nooit kwaad. Ik nam wat meer rust en toen ik getaped weer op pad ging was de pijn weg. Ik leek wel een wonderdokter! Nu kon ik me weer concentreren op mijn plan voor vandaag. Ik wilde wel eens weten of al die stoere militairen die uit allerlei landen meelopen, wel geschikt waren om hun landje te verdedigen. Dan moet je bij de Vierdaagse dus geen watje zijn! Ik marcheerde heel wat van die ‘helden’ voorbij. Sommigen lagen voor pampus of waren daar dicht in de buurt. Ik wist genoeg. Je kunt op die gasten rekenen…

4P7210078 De heuvelendag is altijd een speciale dag voor mij. Niet vanwege die bergen want die hebben ze in Luyksgestel ook wel. Daar ligt immers het hoogste punt van Brabant!
Nee op de derde wandeldag komt mijn Belgische schoonfamilie altijd even gedag zeggen. Vorig jaar had mijn vrouw Rita zelfs oom Staf en tante Carla weten te strikken voor een uitstapje naar Nijmegen. Vandaag waren mijn schoonouders Frans en Julienne de klos. Het was goed het thuisfront weer te zien voordat de laatste beproeving morgen begint. Ik moet niet vergeten de burgemeester van de oudste stad van Nederland morgen even te knuffelen en hem te vertellen dat ik beter dan hem scoorde bij het groot dictee van Nederland twee jaar geleden. Zoiets vergeet je natuurlijk niet!

Posted by Eindhovens Dagblad on juli 21, 2011 at 06:44 nm | Permalink | Reacties (0)

De blarometer

P7200071 De tweede wandeldag staat bekend om de vele afvallers. De bikkels blijven over. Ik ging dus maar op zoek naar zere voeten en blaren want die zouden er vandaag in overvloed moeten zijn. Bij mijn eerste rust na tien kilometer bij een koffiekraam ergens in een woonwijk aan de rand van de wandelstad bestelde ik een bakkie leut met een koek en ging eens lekker uitrusten.

P7200064 Terwijl ik zo aan het knabbelen en spoelen was trok een loopster naast mij een sok uit en begon haar voet te poederen. Aan de andere kant van mijn stoel kwam er ook een blote voet tevoorschijn met een blaar erop. Ik maakte meteen mijn geplande kiekjes. Toen ik mijn fototoestel weer in mijn ‘rugvriend’ wilde steken voelde ik een stekende pijn onder mijn linkervoet. Nu moest ik ook mijn sok uit doen. Ik ontdekte mijn eerste blaar sinds jaren. Ik geef de schuld maar aan mijn nieuwe schoenen die ik eigenlijk nog aan het inlopen ben. Ik baalde toch wel een beetje, maar de trots overheerste want op mijn 4-daagse radiozender 3FM hoorde ik dat geen blaren niet interessant is. Er is zelfs een blarometer die bij houdt hoeveel blaren je scoort. Bij die ‘toppers’ hoor ik vandaag dus ook. Ik heb de blaar helemaal zelf uitgeschakeld en met een gaasje bedekt.P7200065

P7190059 Ik liep verder als een trein en bereikte redelijk fit de finish. In het gasthuis waar ik logeer, huist ook tijdelijk een Rotterdammer die in de organisatie van de wandeldaagse zit en alles van voeten weet. Hij vertelt van alles dat ik hier maar niet zal opschrijven. Nou ja één ding dan: als je klaar bent met wandelen ga dan met je voeten  twintig minuten in een bak met koud water zitten dat is heel goed. Niet afsproeien met een warme douche dus. Ik doe het al twee dagen en het is fantastisch! Mijn gastheer heb ik een van mijn krantenwandelshirts geschonken. Hij was er vorig jaar al gek op. Morgen wachten de bergen…

Posted by Eindhovens Dagblad on juli 20, 2011 at 06:38 nm | Permalink | Reacties (2)

Mooi, warm wandelweer op eerste loopdag Vierdaagse

Blog_andre_2 Mijn eerste wandeldag begon vanmorgen om kwart over vier. De twee wekkers die ik klaar had staan werkten allebei gelukkig. Ik had eigenlijk ook niet anders verwacht, maar met dit soort afwijkende uitjes ga je soms wel eens twijfelen aan alles om je heen. Dat hoort er gewoon bij. Ik voelde me niet echt ‘top’ toen ik het bed uitgleed. Een raar gevoel in mijn maag baarde me zorgen, maar toen wist ik het weer. Het moest vast en zeker een overblijfsel zijn van de twee Belgische biertjes die ik met gastheer Harry had gedronken om mijn aankomst in Nijmegen te vieren.

Na een paar boterhammen met koffie kon ik de wereld weer aan. Ik mocht al om kwart voor vijf vertrekken. Er waren nog meer van die vroege stappers bij het startpunt, zodat die belofte op de startkaart niet doorging. Om zes uur lieten ze me pas los.

Blog_andre_1Nijmegen heeft een patent op mooi, warm wandelweer, want dat was het zeker vandaag. Ik moest mijn hoedje zelfs opzetten om de zon op mijn hoofd te ‘dimmen’. Rita, mijn vrouw, had nog gevraagd of ik mijn hippe zonnebril niet mee moest nemen. Ik vond van niet want er kwam toch helemaal geen zon volgens het acht uur journaal. Ik had me dus lelijk vergist.

Nu ik lekker tussen al dat volk schuifelde bedacht ik dat ik maar eens wat talenten moest gaan zoeken voor de ‘kuipbewoners’ uit mijn geboortestad. Het blijft toch mijn cluppie. De nieuwe trainer zou wast wel wat jong bloed kunnen gebruiken tussen die rood-witte pubers die denken dat ze daar even de baas denken te kunnen spelen.



Blog_andre_3 Ik ontdekte zelfs twee talenten. Alleen had eentje een ander shirt aan dus die is voor de concurrent. Ook dat kan gebeuren op zo’n wandeling. Morgen ga ik weer verder met mijn ontdekkingen.

André Oosterwijk

Posted by Eindhovens Dagblad on juli 19, 2011 at 06:56 nm | Permalink | Reacties (2)

Morgen mag ik weer!

Maandag 18 juli 2011. Vanuit mijn werkkamer kijk ik naar buiten. Het is net weer droog maar het heeft toch al wat gespetterd. En de weersverwachtingen zijn ook al aan de natte kant. Het maakt eigenlijk ook niets uit. Ik mag weer!

Andre_Oosterwijk


Ik ga morgen starten in het Nijmeegse megawandelfestijn dat de Vierdaagse is geworden. En natuurlijk is mijn doel om dat kruisje te pakken. Gisteren heb ik mij al laten ‘ringen’ met een officieel bandje om mijn linkerpols.

Ik wandel voor de zevende keer en toch krijg ik maar het zesde kruisje. Hoe dat kan? Ik liep mijn tweede Vierdaagse in de helse hitte die na één dag tot het beroemde fiasco leidde. Dan maar liever wat kouder en natter hoewel ik daar ook niet op zit te wachten zit. Ik moet bekennen dat ik een ‘mooi weer- loper ’ ben. 

Vanavond zie ik na een jaar weer mijn Nijmeegse vrienden waar ik logeer tijdens mijn wandeltocht. Harry en Annemieke wonen kort bij de start en het zijn net een soort ouders voor me. Ik logeer er nu voor de vierde keer. Het voelt goed en dat helpt allemaal om een mooie prestatie neer te zetten.

De benen voelen ook goed. Ik heb voldoende geoefend. Toch ligt er een zwakke plek op de loer, zo heb ik gemerkt. Ik gooi het maar op tafel: mijn rechterscheenbeen doet in de buurt van mijn voet soms wat zeer als ik lang gelopen heb. Maar soms doet hij ook geen zeer. Het schijnt een wandelaarskwaaltje te zijn. Ik hoop dus dat dit kwaaltje me niet van mijn nieuwe kruis af houdt. Ik ga ervoor!

André Oosterwijk, correspondent van het Eindhovens Dagblad voor Luyksgestel sinds 2006

Posted by Eindhovens Dagblad on juli 18, 2011 at 03:10 nm | Permalink | Reacties (1)

Dag na de première

(de premiére)

Premiere (2)
 
De dag na de avond ervoor. In De Schellensfabriek is het een rommeltje. Van die plastic champagneglaasjes liggen door de kleedruimte. Lege bekertjes en stukgelezen (?) flyers sieren de bar. Posters zijn verregend. Zo lieten we het gisteren achter.

Nu is iedereen thuis. Ontspannen. Rommelen. Teksten nog eens doornemen. Oliebollen regelen voor het ontvangst. Dat soort dingetjes. Vanmiddag starten we weer op. Opruimen en een enkele scène nog eens doorspreken.

(het gevecht)

Gevecht (2) 


De kaartverkoop loopt na een traag begin nu goed. Iedereen die nog komen wil: bestel je kaartje nu via www.plazafutura.nl. Of kom kijken op een van de festivals. Voor wie in Eindhoven met de auto komt: plan ook wat tijd in om een plekje te zoeken. Het is vanavond koopavond en dus druk op de parkeerplaatsen!

(foto’s Paul Beekhuis)

Posted by Eindhovens Dagblad on juli 15, 2011 at 01:34 nm | Permalink | Reacties (0)

Het was superfijn!!!

 

 Op de valreep een korte vreugdekreet. het was superfijn!!!

tot morgen!

Posted by Eindhovens Dagblad on juli 14, 2011 at 10:17 nm | Permalink | Reacties (0)

Joepie!

Joepie! We gaan bijna beginnen.

De eerste mensen komen binnen en zoeken een kopje koffie bij de bar of een bankje in de binnenkomsthal in De Schellensfabriek. Joepie!

Posted by Eindhovens Dagblad on juli 14, 2011 at 09:20 nm | Permalink | Reacties (0)

Getekend voor Bokkenvet


Fototatoo_recht Vanavond is het zover: de eerste voorstelling van Bokkenvet in De Schellensfabriek. Gisterenavond was de laatste doorloop. Heel laat op de avond. Later dan gepland, maar Gerrit Dragt alias Ricardo moest eerst nog een tatoeage laten zetten. Nee, geen echte, maar wel een indrukwekkende. En die moest lang drogen. Erg lang. Uiteindelijk zat ie in een auto met alle blowers aan omdat iedereen het wachten wel beu was. Maar hij staat erop, de tatoeage!

Na die vertraging was het dan eindelijk tijd voor de laatste doorloop. Het hele stuk achter elkaar. En het was goed. Sommige stukjes mogen nog iets sneller. Daar werken we vanmiddag nog even aan. Maar het was gewoon goed.

Mensen, alle reden dus om te komen. Er zijn nog kaarten, dus kom gewoon naar Bokkenvet in De Schellensfabriek (Bleekweg 7) in Eindhoven. Om 20.30 gaan we van start.

Posted by Eindhovens Dagblad on juli 14, 2011 at 03:46 nm | Permalink | Reacties (0)

De Afslag en Bokkenvetadrenaline

DeAfslag_Logo Kijk dat is goed gepland (al zeg ik het zelf): de flyers van De Afslag zijn klaar. Kunnen de Bokkenvet-bezoekers meteen een flyer meenemen. De Afslag is een jaarlijkse presentatie van Afslag Eindhoven. We organiseren het dit jaar samen met Plaza Futura, in Plaza Futura. Op 17 september. Met een sneak preview van de komende voorstellingen, want daar zijn we ondanks alle Bokkenvetadrenaline alweer volle bak mee bezig.

De Goeie, de Slechte en de Dove

In december en januari staat de voorstelling De Goeie, de Slechte en de Dove in diverse zalen. In het najaar van 2012 spelen we Arend. En er zijn ook al diverse plannen voor wat daarna komt. Zo moet je werken als theatergezelschap: steeds een paar jaar vooruitkijken, plannen maken, en dan heel hard werken en hopen dat het ook allemaal echt uitgevoerd kan worden.

Op De Afslag trouwens ook een presentatie van dansgezelschap T.R.A.S.H., met wie we een samenwerking zijn aangegaan. En een debat over het huidige theaterklimaat.

Kaartverkoop

Maar eerst dus Bokkenvet. Goede nieuws is dat de artistieke club fijn aan het werken is. Het wordt beter en scherper en strakker en sneller. Daar worden we blij van! Helaas loopt het niet storm met de kaartverkoop (die overigens via Plaza Futura loopt). Waarom? Geen idee. Misschien zat het goede weer in de weg, dat is nu dus opgelost. Beter in een fijne hal met een goede voorstelling dan in de regen op het terras.  Hopelijk denken meer mensen er zo over!

 

Posted by Eindhovens Dagblad on juli 13, 2011 at 12:59 nm | Permalink | Reacties (0)

Kunstbende op bezoek!

Hoog bezoek op De Schellensfabriek: zes finalisten van de Kunstbende Brabant. Ze mogen een kijkje achter de schermen nemen bij een professioneel gezelschap, Afslag Eindhoven dus.
Deze middag keken ze naar de repetitie, aten ze oliebollen en konden ze alles wat ze wilden weten over theater maken vragen aan Yvonne Beukering, die samen met regisseur Gerrie Fiers de artistieke leiding van Afslag Eindhoven vormt.

Hese stem

Het plan was dat ze deze avond ook nog een doorloop zouden bekijken. Maar helaas spelen we vandaag toch maar niet de hele voorstelling achter elkaar. Martijn Crins (hij speelt Ronny) heeft namelijk last van zijn stem. Hij moet ook nogal eens gas geven in de voorstelling. Om zijn stem wat rust te geven, besluit Gerrie het vandaag anders aan te pakken. Geen echte doorloop dus, maar wel lopen we alle opeenvolgende scènes door en bekijken licht, geluid, op- en afgangen.

Gastblokbokkenvet  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Charlotte de Moel als Patricia voor de omgebouwde oliebollenkraam

 

Gastbloggbokkenvet

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Een angstaanjagende Ricardo (Gerrit Dragt) voor de kraam. Erin staan Ronny (Martijn Crins) en Patricia.

 

Posted by Eindhovens Dagblad on juli 12, 2011 at 09:49 nm | Permalink | Reacties (0)

Een andere Dirk en nog veel meer anders

Gisteravond was de eerste echt doorloop van de nieuwe versie van Bokkenvet. De afgelopen weken heeft regisseur Gerrie Fiers scène voor scène gerepeteerd met de acteurs. Nu bekeken we het allemaal achter elkaar. Verspreid op de tribune die die dag was opgebouwd, zaten we met een aantal mensen die bij de voorstelling zijn betrokken. Iemand van productie, de licht- en de decorontwerper, en ook Rogier Schippers die het stuk schreef was aanwezig. Hij speelde in december, toen Bokkenvet op Strijp te zien was, ook mee, als Dirk. Maar nu speelt Jur van der Lecq de rol. Een heel andere Dirk!

Het was best spannend. Sinds de speelperiode in december is er heel wat veranderd in het stuk. Om het nog scherper te krijgen, zijn sommige scènes geschrapt, andere nieuw bijgeschreven. We hebben dus een andere Dirk. Maar ook andere confrontaties, ander licht, een nog beter decor.

Verkooppraatje

Het was hartstikke goed. En dat is geen verkooppraatje. Leuk is dat de hele locatie wordt gebruikt; zie je bijvoorbeeld ineens Dirk achter het raam opduiken. We moesten soms hardop lachen, dat lijkt me een goed teken. Favoriete scène: die waarin Ricardo zijn broer Ronny met een grote grijns zit uit te lachen terwijl die zich in allerlei bochten wringt terwijl hij z’n pa aan de telefoon heeft.

Na afloop besprak Gerrie met de acteurs en een aantal betrokkenen het stuk. Wat er nog anders moest. Was er nog iets onduidelijk? De stemming was zeker positief! En met de opmerkingen is Gerrie vandaag weer aan de slag gegaan.

 

Posted by Eindhovens Dagblad on juli 12, 2011 at 08:08 nm | Permalink | Reacties (0)

Cultuur steunen? Naar het theater!

Vanaf donderdag 14 juli spelen we met Afslag Eindhoven de vernieuwde zomerversie van de voorstelling Bokkenvet. Vier avonden rauw en sprankelend locatietheater in hartje Eindhoven. En daarna op tour. Met het vooruitzicht op een zomertoer langs festivals. Superleuk en Superspannend natuurlijk. Maar het is niet het enige wat ons als theatergezelschap de laatste tijd bezighoudt.

Onrust

Donkere wolken trekken amen boven de cultuursector. De verhoogde btw is nu al zichtbaar in de ticketprijs. De aangekondigde bezuinigingen op cultuur zullen er verder hard inhakken en veel kapot maken.
Ook als Afslag Eindhoven krijgen we er waarschijnlijk mee te maken. Het gezelschap dat we afgelopen jaren opbouwden met heel veel hard werken, wordt daarmee bedreigd. Er is dus nogal wat onrust. We moeten nog meer dan we nu al doen zoeken naar een nieuw ‘business model’, naar een nieuwe toekomst. En we zien ook veel kansen. Mooie artistieke kansen bovendien. Kansen om te groeien en tegelijkertijd heel erg onszelf blijven. Doen wat we het beste kunnen: theater maken voor iedereen.

De laatste tijd zijn er veel protesten geweest, zoals De Mars der Beschaving. Ook Afslag Eindhoven was daarbij. Maar wie de cultuur een warm hart toedraagt, kan dit op veel manieren laten zien. Een daarvan is nog erg prettig ook: ga naar musea, doe mee en … bezoek het theater. En dan het liefst natuurlijk onze voorstelling Bokkenvet!

Bokkenvet

Vanaf donderdag gaan we er weer voor: Bokkenvet! Deze voorstelling draait om twee broers en hun oliebollenkraam. Die kraam staat de laatste weken al opgesteld in De Schellensfabriek, waar ook de voorstellingen zullen zijn. 
Bokkenvet speelde eerder al in december in een oude fabriekshal op Strijp. In de tussenliggende maanden is de tekst aangescherpt, het decor verbeterd en het licht veranderd. We hebben er zin in!

 

 

Posted by Eindhovens Dagblad on juli 11, 2011 at 12:55 nm | Permalink | Reacties (0)

Gastblog: Tech United door naar finale!

 Eerder troffen we het team uit Stuttgart in de finale van de German Open in Magdeburg. Toen konden we ze met 3 tegen 0 verslaan. Dat bood echter geen garantie voor de wedstrijd van vandaag. Een halve finale op het wereldkampioenschap RoboCup valt niet zomaar met andere wedstrijden te vergelijken.

Met de kickoff leek het even helemaal in duigen te vallen voor het team uit Duitsland. Er zat een vervelende fout in de software waardoor hun robots al voor het startsignaal van de scheidsrechter de bal probeerden te veroveren. De scheidsrechter was coulant en gaf het team vijf minuten de tijd deze bug te herstellen.

Stuttgart staat bekend om de strakke verdediging. Ze blijven dicht bij de robots van de tegenstander zodat er geen ruimte is om te schieten. De TURTLEs moesten zich dus eerst vrij zien te pingelen voordat er gescoord kon worden. Toen dat eenmaal gelukt was, liep de score uit naar vier tegen nul.

Onze tegenstander in de finale is ondertussen bekend, team Water zal het tegen ons opnemen. Net als vorig jaar maken ze gebruik van moeilijk te stoppen lob schoten. Vandaar dat alle ogen tijdens deze halve finale gericht waren op onze goalkeeper TURTLE. Hij wist alle schoten op doel van Stuttgart te stoppen maar leek ook twee keer een foutje te maken. De desbetreffende schoten eindigde op de lat, maar dat zal team Water niet overkomen. De finale zal dus ontzettend spannend worden! Team Water is licht favoriet als regerend wereldkampioen maar in het voetbal is niets zeker.

Om 13.00 Nederlandse tijd trappen we de finale tegen team Water uit China af, live op www.techunited.nl!

Posted by Eindhovens Dagblad on juli 10, 2011 at 11:55 vm | Permalink | Reacties (0)

Tech tegen Cambada

Aan het begin van de dag leek het even alsof ook de wedstrijden in de tweede ronde niet spannend gingen worden. Dat veranderde toen we rond vijf uur tegen voormalig wereldkampioen CAMBADA uit Portugal aantraden. De wedstrijd ging lang gelijk op, bij rust stonden we voor het eerst dit toernooi achter! De robots waren volledig van streek en konden maar niet door de muur van verdedigers komen die de tegenstander opwierp. Het leek af en toe op catenaccio robotvoetbal maar dat was zeker effectief. Na een zenuwslopende pingel actie was het TURTLE 5 die er eindelijk doorheen kwam en in ieder geval een verlies kon verkomen. De wedstrijd eindigde in een gelijkspel.

 

 

  

 

 Na de wedstrijd stond het team meteen op scherp, er werd een lijst met foutjes in de software opgesteld. Het avondeten werd grotendeels geschrapt om meer te kunnen testen. Zojuist zijn we uit de bus naar het hotel gestapt en wordt de wedstrijd nog hevig nabesproken. Dit eerste puntverslies heeft veel mensen ongerust gemaakt. De halve finale tegen Stuttgart morgen zou geen problemen op moeten leveren maar dan wacht in de finale het Chinese team Water. Dit team uit China zal zich niet van de mat laten vegen, het zou zomaar kunnen dat de Chinezen er dit jaar voor zorgen dat we vier jaar op rij de finale verliezen...

 

Om 9.00 spelen we de halve finale, de finale wordt om 13.00 afgetrapt. Live te volgen via www.techunited.nl !

Posted by Eindhovens Dagblad on juli 10, 2011 at 10:40 vm | Permalink | Reacties (0)

Tech tegen Cambada

 

Aan het begin van de dag leek het even alsof ook de wedstrijden in de tweede ronde niet spannend gingen worden. Dat veranderde toen we rond vijf uur tegen voormalig wereldkampioen CAMBADA uit Portugal aantraden. De wedstrijd ging lang gelijk op, bij rust stonden we voor het eerst dit toernooi achter! De robots waren volledig van streek en konden maar niet door de muur van verdedigers komen die de tegenstander opwierp. Het leek af en toe op catenaccio robotvoetbal maar dat was zeker effectief. Na een zenuwslopende pingel actie was het TURTLE 5 die er eindelijk doorheen kwam en in ieder geval een verlies kon verkomen. De wedstrijd eindigde in een gelijkspel.

 

 

  

Na de wedstrijd stond het team meteen op scherp, er werd een lijst met foutjes in de software opgesteld. Het avondeten werd grotendeels geschrapt om meer te kunnen testen. Zojuist zijn we uit de bus naar het hotel gestapt en wordt de wedstrijd nog hevig nabesproken. Dit eerste puntverslies heeft veel mensen ongerust gemaakt. De halve finale tegen Stuttgart morgen zou geen problemen op moeten leveren maar dan wacht in de finale het Chinese team Water. Dit team uit China zal zich niet van de mat laten vegen, het zou zomaar kunnen dat de Chinezen er dit jaar voor zorgen dat we vier jaar op rij de finale verliezen...

Om 9.00 spelen we de halve finale, de finale wordt om 13.00 afgetrapt. Live te volgen via www.techunited.nl !

Posted by Eindhovens Dagblad on juli 10, 2011 at 10:38 vm | Permalink | Reacties (0)

AMIGO van TU/e uitgeschakeld ondanks geweldige performance

Gistermiddag vond bij de competitie voor zorg en servicerobots de ‘free challenge’ plaats. Hierin mag elk team zelf een opdracht bedenken en uitvoeren. Onze teamleden die aan de AMIGO werken, hadden bedacht dat balletje-balletje wel geschikt zou zijn. Het publiek vond dit uiteraard geweldig, maar net toen we voor de jury op moesten treden hield de visualisatie er mee op. We konden dus niet bewijzen dat de robot echt in staat was het bekkertje met de bal er onder te tracken. Om alsnog het bewijs te leveren, hieronder een video!

   

Vandaag moesten we wederom een aantal opdrachten met de zorgrobot uitvoeren maar haalden we helaas niet genoeg punten binnen om door te mogen naar de volgende ronde. Voor een eerste deelname hebben we het ontzettend goed gedaan en enkele zeer ervaren teams achter ons gelaten!

De voetbalrobots daarentegen zijn nog volop in competitie. Op de derde toernooidag heeft iedereen ondertussen zijn draai gevonden en is er sprake van opperste concentratie. Toch was er vandaag ook een momentje aan te wijzen waarop de scherpte duidelijk even ver te zoeken was. Hardware expert Rob van den Berg wilde een zojuist gerepareerd onderdeel van TURTLE 2 testen en liep daarvoor met de robot het veld op. Op zich is dat niet vreemd, maar hij deed dat op het moment dat twee andere teams midden in een wedstrijd zaten. Het kwam hem op een berisping van de scheidsrechter te staan. Zelf verweerde hij zich met ‘oh dat had ik helemaal niet gezien zeg’.

Morgen spelen we de laatste poulewedstrijden en hebben we op het eind van de dag ongeveer drie uur om de robots voor te bereiden op de finale wedstrijden van zondag!

 

 

 Teamlid Rob Janssen speelt balletje-balletje met AMIGO http://www.flickr.com/photos/techunited/5912685119/in/photostream

Posted by Eindhovens Dagblad on juli 8, 2011 at 10:27 nm | Permalink | Reacties (0)

AMIGO van TU/e uitgeschakeld ondanks geweldige performance

Gistermiddag vond bij de competitie voor zorg en servicerobots de ‘free challenge’ plaats. Hierin mag elk team zelf een opdracht bedenken en uitvoeren. Onze teamleden die aan de AMIGO werken, hadden bedacht dat balletje-balletje wel geschikt zou zijn. Het publiek vond dit uiteraard geweldig, maar net toen we voor de jury op moesten treden hield de visualisatie er mee op. We konden dus niet bewijzen dat de robot echt in staat was het bekkertje met de bal er onder te tracken. Om alsnog het bewijs te leveren, hieronder een video!

Video embedden;   Vandaag moesten we wederom een aantal opdrachten met de zorgrobot uitvoeren maar haalden we helaas niet genoeg punten binnen om door te mogen naar de volgende ronde. Voor een eerste deelname hebben we het ontzettend goed gedaan en enkele zeer ervaren teams achter ons gelaten!

De voetbalrobots daarentegen zijn nog volop in competitie. Op de derde toernooidag heeft iedereen ondertussen zijn draai gevonden en is er sprake van opperste concentratie. Toch was er vandaag ook een momentje aan te wijzen waarop de scherpte duidelijk even ver te zoeken was. Hardware expert Rob van den Berg wilde een zojuist gerepareerd onderdeel van TURTLE 2 testen en liep daarvoor met de robot het veld op. Op zich is dat niet vreemd, maar hij deed dat op het moment dat twee andere teams midden in een wedstrijd zaten. Het kwam hem op een berisping van de scheidsrechter te staan. Zelf verweerde hij zich met ‘oh dat had ik helemaal niet gezien zeg’.

Morgen spelen we de laatste poulewedstrijden en hebben we op het eind van de dag ongeveer drie uur om de robots voor te bereiden op de finale wedstrijden van zondag!

Video embedden;    

 

----------

Teamlid Rob Janssen speelt balletje-balletje met AMIGO http://www.flickr.com/photos/techunited/5912685119/in/photostream

 

Posted by Eindhovens Dagblad on juli 8, 2011 at 10:15 nm | Permalink | Reacties (0)

Nog geen tegengoals voor team TU/e!

Gastblog Na drie dagen RoboCup beginnen de meeste teamleden de eerste tekenen van vermoeidheid te vertonen. De ogen worden steeds kleiner en om tijd te besparen slaan sommige van ons het scheren ‘s ochtends ondertussen over.

We mogen dan vermoeid zijn, op het resultaat heeft dat geen invloed. Vooral de meer ervaren teamleden lijken het slaaptekort nauwelijks te voelen. Sommige van ons draaien al vijf wereldkampioenschappen mee en zijn volkomen gewend geraakt aan 16 uur per dag programmeren zonder fouten te mogen maken.

Mede door deze jarenlange training hebben de voetbalrobots geen enkele tegengoal te verwerken gekregen vandaag. De eerste wedstrijd, tegen Carpe Noctem, was sowieso al in de pocket omdat hun robots nog bij de Turkse douane staan. Daarna stond de wedstrijd tegen het Japanse team Hibikino op het programma. Omdat dit voor ons de eerste wedstrijd van het toernooi was, bracht dit toch wel wat extra spanning met zich mee. We wonnen uiteindelijk met zeven tegen nul (zie hieronder).

----------

Compilatie video Tech United vs Hibikino-Mushashi

 

-----------

Hierna speelde we tegen één van de vier teams uit Portugal. Het team Minho had ontzettend veel last van kompas problemen, veroorzaakt door het eerder genoemde magnetisch veld. Hun robots konden hierdoor één voor één hun eigen positie niet meer bepalen en moesten dus van het veld gehaald worden. Bij zes tegen nul besloot het team op te geven (zie video hieronder).

---------

Compilatie video Tech United vs Minho  

 

--------

Qua resultaat hebben we dus niet te klagen, maar morgen staan er toch twee lastige teams op het programma. Eerst om 9.00 tegen het Portugese team 5DPO, daarna om twaalf uur tegen MRL, wat binnen onze poule als grote kanshebber wordt gezien. Deze wedstrijd zal live te zien zijn via onze site. Volg ons ook op facebook en twitter om up to date te blijven! 

 

Posted by Eindhovens Dagblad on juli 7, 2011 at 09:34 nm | Permalink | Reacties (0)

Keeper Turtle overnacht in Hotel

Gisteravond was het alle hens aan dek bij de voetbalrobots. De elektronische kompassen die de robot gebruikt om te bepalen aan welke kant van het veld hij moet scoren werden namelijk verstoord door een magnetisch veld (lees hier meer).

5908074327_66d24d08f2 Onder andere door dit probleem moest het team flink wat extra uren achter de laptops maken. Dat kwam slecht uit want om 23.00 was de beveiliging wel erg vastberaden bij het sluiten van de hal.

Na drie keer omroepen dat de hal dicht zou gaan, wat waarschijnlijk aan de aandacht van de meeste programmeurs ontsnapt was, deed de organisatie resoluut het licht uit.

Daarmee hadden de beveiligers ons redelijk tuk, zonder licht is het namelijk lastig testen. Om toch door te kunnen werken namen goalkeeper experts Frans, Ferry en Geert-Jan hun robot mee naar het hotel.

Bij de receptie keken ze natuurlijk even raar op maar hoefde onze extra logee gelukkig niet in te checken. Via de lift brachten we hem naar de vierde etage waar het grote nachtwerk kon beginnen!

Vandaag stond voor zowel AMIGO als voor de TURTLEs een eerste optreden op het programma. Onze zorgrobot nam deel aan de ‘registration challenge’, waarbij hij zelfstandig zijn registratie formulier aan de jury moest overhandigen en zich voor moest stellen aan de jury. De voetbalrobots moesten vandaag aan de bak voor de technical challenge. Hieruit kwam een ranking voort waar inmiddels het wedstrijdschema op gebaseerd is.

Nu het wedstrijdschema bekend is, hebben we ook de TOTO open gezet! Die kunnen jullie nog tot 8.00 morgenvroeg invullen. Er zijn leuke prijzen te verdienen!

Op dit moment zijn we met zijn allen snel wat fast food naar binnen aan het werken. Geen tijd te verliezen want morgen moet AMIGO om 8.00 meteen al aan de bak voor de ‘follow me challenge’.

Technical Challenge’ door voetbalrobots (met uitleg):

Posted by Eindhovens Dagblad on juli 6, 2011 at 08:31 nm | Permalink | Reacties (0)

'n Mooi stukje timing

Na anderhalve dag in het hotel gewerkt te hebben, zouden we vandaag eindelijk de hal in kunnen.

Bij aankomst leek dat toch even tegen te vallen, er lagen al meerdere teams op de stoep te wachten.

Gelukkig ging de deur precies open toen we uit de bus stapte. We konden dus meteen doorlopen naar de ingang en stonden dus voordat de andere team überhaupt op konden staan al aan de registratie balie. Een mooi stukje timing!

Log Onze tafels stonden achter de goal en ook nog eens tussen twee velden in. Dat belooft niet veel goeds want alle ballen die robots naast of over de goal schieten komen bij ons op tafel terecht.

Met enige tegenzin namen we de tafels toch in gebruik. Om negen uur kwam de vervoerder onze flightcases afleveren en kon het echte werk beginnen.

Andere teams kregen hun robots ook vrij snel operationeel en dat hebben we gemerkt ook. De aller eerste bal die op veld B geschoten werd miste doel en kwam ergens tussen de koffie en laptop van Geert-Jan terecht.

Dat was met een paar tissues op te lossen maar later vandaag gaan we toch verhuizen naar andere tafels.

De teams die we tot nu toe hebben gezien lijken hard vooruit gegaan te zijn. Vooral MRL (het team uit Iran) maakte indruk met hun vierwielige robots.

Andere teams zijn nu ook op aan het bouwen en het ziet er naar uit dat MRL niet de enige gevaarlijke outsider is…


We brengen de livestream zo snel mogelijk online. Tot die tijd zijn we te volgen op twitter en facebook!

Posted by Eindhovens Dagblad on juli 5, 2011 at 05:17 nm | Permalink | Reacties (0)

Rolluiken

Zoals gisteren al aangekondigd zouden we vandaag proberen de hal binnen te komen. Dat leek lange tijd niet te lukken maar om kwart over negen gingen de rolluiken toch open. Er was nog geen verlichting en de team areas waren nog niet klaar. Toch kregen we kort de kans het speelveld te bestuderen.

Robin-doet-balletje-balletj Na twintig minuten vond de organisaties het welletjes en werden we verzocht naar buiten te gaan.

Het Tech United RoboCup team gaat dan natuurlijk niet zomaar bij de pakken neerzitten, als we niet in de hal terecht kunnen dan maken we gewoon onze eigen werkplaats in het hotel. We sleepten wat extra tafels naar een conferentie zaaltje en het grote programmeren kon beginnen!

Rob Janssen (foto) is bijvoorbeeld bezig met een bijzonder stukje code.

Gebruikmakend van open source code van het ROS project, wil hij onze zorgrobot AMIGO balletje balletje laten spelen. De robot houdt met behulp van zijn Xbox Kinect in de gaten onder welk bekertje de bal zich bevindt en kan dus aan het eind van het bekerschuiven de goede beker aanwijzen.

De sfeer onder het team is, zoals gebruikelijk, ontzettend goed. Er wordt veel gelachen en iedereen is geïnteresseerd in elkaars werk. Toch merk je dat de spanning op begint te komen. Zenuwtrekjes hier en daar, af en toe mensen die minutenlang naar buiten staren. Zou het dit jaar eindelijk lukken? Tech United Eindhoven, na drie keer de finale verloren te hebben, dit jaar eindelijk wereldkampioen? Over minder dan een week weten we het.

Posted by Eindhovens Dagblad on juli 4, 2011 at 05:24 nm | Permalink | Reacties (0)

Tech United arriveert in Istanbul

Tech_united_1 Zondagavond 3 juli 2011

Daar gaan we! De eerste blogpost namens Tech United vanuit Istanbul! Vanaf nu een week lang non stop RoboCup voetbal.

Vanochtend vertrokken we om 6.00 vanaf de campus. Nadat RTL Nieuws gisteren onze trip naar Istanbul aankondigde in het half acht journaal loopt het storm op de social media. Op de verzamelplaats werd dus al hevig getwitterd en gereageerd op Facebook-posts. Ondertussen deelde Harrie de oranje teamsjaals uit en werd TURTLE 6 in zijn flightcase gehesen.

Nieuwelingen als ik vragen zich dan af hoe je zo’n robot als persoonlijke bagage incheckt op Schiphol. Volgens de meer ervaren teamleden was dat geen probleem en was het zelfs al eens gelukt een voetbalrobot als handbagage mee te nemen. Dat laatste hebben we deze keer niet geprobeerd maar toch keek de baliemedewerkster even verbaast op. Ze verwees ons door naar het afgeefpunt voor ‘odd size luggage’ en vanaf daar was het inderdaad geen probleem. We plaatsten onze robot tussen de fietsen en surfplanken en wenste hem een fijne reis.

In Turkije ging het alsnog bijna verkeerd omdat een medewerker van het vliegveld de robot op de bagageband wilde gooien (zijwaarts). Die konden we gelukkig op tijd tegenhouden waardoor we met een intacte robot op weg gingen naar het hotel.

Onderweg naar het hotel werden alle tassen afgezocht op zoek naar laptopaccu’s waar nog een beetje stroom in zat. Het programmeren stopt namelijk nooit en als iemand een goed idee krijgt terwijl we in bus, vliegtuig of restaurant zitten moet dat meteen geïmplementeerd worden!

Morgen gaan we naar de hal, officieel gaat die dinsdag pas open maar misschien kunnen we tussen de standbouwers doorglippen zodat we alvast een plekje aan de team tafels kunnen reserveren.

Posted by Eindhovens Dagblad on juli 4, 2011 at 03:58 nm | Permalink | Reacties (0)

Kennedymars: De laatste uurtjes ervoor......

Blog4.faimiliebijeenkomst Ons laatste blogje ervoor, wie weet nog één erna. In de voetbalwereld heet dat voor- en nabeschouwingen. De spanning stijgt tot ongekende hoogte. Gelukkig hadden we gisteren allebei een heel rustig dagje thuis en avondje voor de buis...NOT!

Blog4.strandwandeling Ries zat in Zeeland met zijn voltallige, achttien koppige familie aan de wijn en de pasta (dat dan weer wel) en aansluitend een heerlijke edoch slecht getimede en veel te lange strandwandeling door het mulle zand.

Marlène bracht met haar klas een halve dag door bij Adventure&Thrill, ofwel een dag vol outdooractiviteiten om vandaaruit snel om te kleden en door te gaan naar een bruiloft.

Kortom, echt maar niet heus een dag goed voorbereid tot rust komen.






Blog4.outdoor Maar een goede nachtrust doet wonderen en vandaag zijn we fris&fruitig en helemaal relaxed….dus ECHT niet!!

Zenuwen gieren door de kelen, trillende handjes, over ieder pijntje maken wij ons druk, het weer buiten werkt ook niet mee want nu regent het en we maken ons druk over wat we nog allemaal vergeten zijn: boodschapjes moeten nog worden gedaan, regenjackje is gescoord, waar moeten we parkeren, hoe laat moeten we worden ingetaped, heb ik dat t-shirt al gewassen en hoe krijg ik dat nog droog, wat moet er in de extra rugzak enz enz….kortom we zijn een beetje hyper.

Het is voor ons allebei de eerste keer dat we de Kennedymars gaan lopen. Van alle kanten is ons verzekerd dat het één groot feest zal zijn. En wij zijn er de mensen naar om daar volop van te genieten. We gaan ons in alle festiviteiten rondom het “Kennedymarscircus” storten.

Hoe we het halen maakt niet uit, ALS we het maar halen! En daar gaan we voor!

Want alle grote en kleine zorgen ten spijt overheerst het gevoel: WE HEBBEN ER ZIN IN!!




Blog4.sticker Cu@Kennedymars vanavond, vannacht, morgenochtend, morgenmiddag…maar vooral bij de FINISH!!

Posted by Eindhovens Dagblad on juli 2, 2011 at 02:21 nm | Permalink | Reacties (0)